Grad Pazin

Službene stranice Grada Pazina

Počeo festival Sedam dana stvaranja

Franjevačka crkva, povezi oko očiju, neobična svjetlost i glazba zvuče dosta mistično, a tako je bilo i u nedjelju navečer na otvorenju umjetničkog festivala Sedam dana stvaranja u crkvi Pohođenja Blažene Djevice Marije, vjerojatno poznatijoj samo kao crkva pazinskih fratri, zbog čega je i točka koju su spremili polaznici radionice eksperimentalnog glazbenog kazališta maestra Nevena Radakovića nazvana "Slučaj fratri z Buraji".

Jednosatno kontempliranje u tišini sakralnog prostora "remetili" su ambijentalna glazba i raznobojna svjetlosna projekcija koju je pripremio Ansambl za postmodernu umjetnost, neformalna skupina od petnaest umjetnika (skladatelji, performeri, multimedijski i vizualni umjetnici) okupljena oko zajedničke ideje stvaranja, izvođenja i promoviranja suvremene umjetnosti. Publika je strpljivo odslušala neobičnu (možda malo predugačku) umjetničku točku koja je bila dio koncertnog ciklusa "Buta el manigo drio la manera" (Udri brigu na veselje).

Prema riječima voditelja umjetničke skupine, glazbeno ishodište ciklusa skladba je američkog skladatelja i pionira glazbenog minimalizma Terryja Rileyja "In C", a ciklus istražuje aspekte aleatoričnosti (glazba u kojoj se neki element kompozicije prepušta slučajnosti, ili se realizacija nekih osnovnih elemenata prepušta izvođaču) i improvizacije u interakciji uživo izvođene glazbe i videoprojekcija. Koncipiran je kroz "slučajeve" – audiovizualne koncertne večeri ambijentalnog tipa, koji svojim trajanjem i formom nisu unaprijed determinirani.

Odmah po izlasku publike iz crkve počeo je odlični performans "Buto/neto" Ivane-Nataše Turković i njene performerske ekipe (Josip Pino Ivančić, Barbara Ćaleta Markežić i Boris Vincek) kojom je metaforički predočena eksploatacijska narav (današnjeg) vladajućeg svjetskog sustava.

Društveno angažirani performans kreće s polazišta nevine nevjeste koja tijekom svog "križnog puta" (u ovom slučaju od franjevačkog samostana do Kaštela) od slavljene, uzvišene i nevine nevjeste postaje dehumanizirano ljudsko meso koje su predstavnici impersonalne stvarnosti u liku bešćutnih biznismena (koji koriste tehno-menadžerski metajezik) upregnuli za stjecanje vlastitog profita do njene potpune iznemoglosti.

Tjerali su je da skuplja plastične boce po kontejnerima, a zatim, odbacujući njen trud, ne samo da su joj uništili "kruh svagdašnji", već i ljudsko dostojanstvo. Prisiljavali su je na svakoj sljedećoj točki križnog puta sve bjesomučnije da radi sve više, a time je radnja stizala prema vrhuncu kada su joj na samom koncu performansa ti moderni nemilosrdni dželati, kad nisu mogli više ništa drugo, isisali krv puštajući iza sebe samo beživotno truplo.
Nakon dojmljivog performansa u dvorištu Kaštela uslijedilo je otvorenje zanimljive izložbe Nine Šperanda "Kaleidoscope of dreams", nakon koje je prikazan film Željka Bobanovića s prošlogodišnjeg festivala Sedam dana stvaranja, a večer je završena uz glazbu DJ Stephanie i pedoće, koje su organizatori spremili za posjetitelje koji su ostali do samog kraja.

Čast da otvori festival pripala je u predvečerje 25-godišnjem talentiranom umjetniku iz Marušići Darku Brajkoviću (kojeg krase i dva nadimka – Đapeto Njapo), a koji je svoju prvu samostalnu izložbu, nazvanu po inicijalima svog imena "DBĐNj", ostvario u galeriji Društva likovnih stvaratelja.

Jedinstvena izložba olovaka čiji je svaki grafitni vršak izbrušen na originalan, ponekad i začudan način može se pogledati svakoga dana tijekom festivala.

– Olovke progovaraju o cjelokupnom bogatstvu tehnike, duha i promišljanja ovog svestranog umjetnika, kazao je na otvorenju David Belas te pohvalio nevjerojatno bogat atelje mladog autora o kojem ćemo još svakako čuti. (A. DAGOSTIN, snimio D. ŠTIFANIĆ) www.glasistre.hr Program festivala kojem su glavni pokrovitelji Ministarstvo kulture, Istarska županije, Grad Pazin, Etnografski muzej Istre, Muzej Grada Pazina, nalazi se na stranici www.sedamdanastvaranja.net.

Copyright Grad Pazin. Sva prava pridržana.