Nova porezna stopa 22%, građanima Pazina plaće bi u konačnici trebale biti veće
O POREZNOJ “REFORMI”
Novim poreznim paketom Vlade Republike Hrvatske ukida se prirez porezu na dohodak, dok se s druge strane, jedinicama lokalne samouprave omogućava da svojim odlukama samostalno upravljaju visinom stopa poreza na dohodak te da, bez obzira na ukidanje prireza porezu na dohodak, zadrže željenu/planiranu razinu prihoda.
Država je time prebacila na JLS odluku o poreznim stopama pod izlikom fiskalne autonomije, a u praksi je zapravo svalila na JLS veliku odgovornost jer ako žele zadržati razinu prihoda, moraju povećati poreznu stopu pa će lokalna samouprava biti zločesta, a Vlada dobra.
Sadašnje porezne stope iznose 20%, odnosno 30%, a povećanje stopa moguće je do 22,4 posto za niže plaće i do 33,6 posto za više plaće.
No, ovaj porez nije isključivo prihod grada ili općine, već se dijeli na JLS (općina ili grad) 74%, županija 20%, dok 6% otpada na državu koja ga preusmjeruje u udio za decentralizirane funkcije.
KAKO STOJI GRAD PAZIN?
Ukidanjem prireza od 9%, Grad Pazin gubi za njega značajan dio sredstava u svojim općim poreznim prihodima iz kojih se financiraju gotovo sve potrebe, od vrtića, preko škola i vatrogastva, do socijalne skrbi, zdravstva, kulture, sporta itd.
Prihodi od prireza u prvih devet mjeseci ove godine kreću se oko 360.000 eura te se do kraja godine na prihodovnoj strani proračuna projicira ukupni prihod od 460.000 eura bez kojeg ćemo ostati u sljedećoj godini.
Podsjetimo se, Grad plaća kredite za sportsku dvoranu, Dom za starije i novi dječji vrtić. Plaće koje se isplaćuju zaposlenima u Gradu, vrtiću, ustanovama u kulturi, dijelom u Javnoj vatrogasnoj postrojbi u posljednje dvije godine povećane su kako bi se pratila inflacija i očuvalo funkcioniranje tih sustava. Grad Pazin sufinancira čitav niz mjera za roditelje s više djece, kao i za obitelji i osobe nepovoljnog socijalnog statusa, osobe starije životne dobi, učenike i studente. Otvaranjem Doma za starije ostvara se i nova linija sufinanciranja boravka u Domu za starije, a nakon izgradnje novog vrtića povećat će se i sredstva za plaće u vrtiću. Pazin si doista ne može dozvoliti ostati bez prihoda od prireza.
Naime, Grad Pazin ima sve funkcije grada, ali mali broj stanovnika (manje od 9.000). K tome, samo njih 40% uopće podliježe plaćanju poreza na dohodak.
ODLUKA O VISINI POREZNIH STOPA, 22% i 30%
U prijedlogu Odluke o visini poreznih stopa godišnjeg poreza na dohodak na području Grada Pazina definiraju se dvije porezne stope, ovisno o visini osnovice utvrđene Zakonom o porezu na dohodak i Pravilnikom o porezu na dohodak, odnosno niža porezna stopa 22% (većina od onih koji su obveznici) i viša porezna stopa 30% na osnovicu koja prelazi iznos od 50.400,00 eura godišnje (što je ispod 10 obveznika na području cijelog Pazina).
Ove porezne stope izračunate su na način da se projicirani gubitak uvrstio u planiranje poreznih stopa, no kako će se to točno odraziti na prihode Grada te građana i građanki u ovom trenutku se ne može decidirano odgovoriti je su se izmjenom Zakona povećale i olakšice, a plaća ovisi i o tome, kao i o broju uzdržavanih članova obitelji. Također smanjen je MIO I. stup za niže plaće. Prema projekcijama Grada Pazina, nitko u konačnici ne bi trebao platiti više poreza u odnosu na današanje plaćanje poreza i prireza, odnosno plaće će u konačnici biti povećane u iznosima koje ovise o broju djece u obitelji i olakšicama.
KUĆE ZA ODMOR NA 4 EURA
Pored navedenog spajanja prireza i poreza na dohodak, jedna od komponenti porezne reforme je povećanje gornje granice godišnjeg poreza na kuće za odmor radi ostvarenja većih prihoda jedinica lokalne samouprave.
Trenutno važećom Odlukom definiran je iznos od 1,99 eura/m² neto korisne površine, a nakon konzultacija s jedinicama lokalne samouprave središnje Istre (većina diže na 4 ili 5 eura), Grad Pazin predlaže definiranje plaćanja godišnjeg iznosa u visini 4 eura/m² neto korisne površine kuće za odmor, odnosno za svaku zgradu ili dio zgrade ili stan koji se koristi povremeno ili sezonski, odnosno koji se ne koristi za trajno stanovanje. Očekivani prihod od poreza na kuće za odmor je 70.000 eura u sljedećoj godini. Ova sredstva upotrijebit će se u unaprjeđenje društvene i komunalne infrastrukture, od čega će u konačnici, osim stanovnika, imati koristi i turisti.
Odluka o paušalnom porezu po krevetu neće se mijenjati (300 kn), iako je već niz gradova podigao te iznose do čak gotovo 200 eura.
POREZ NA KORIŠTENJE JAVNIH POVRŠINA
U dijelu odredbi koje se tiču poreza na korištenje javnih površina korigiraju se iznosi pojedinih cijena, način definiranja (sat/ dnevno/ mjesečno) te se dodaju nove namjene koje su se pokazale u praksi, a nisu prije bile definirane (postavljanje bankomata, postavljanje dizalice, dovoz i odvoz građevinskog materijala).
JAVNO SAVJETOVANJE
Sukladno navedenom, od ponedjeljka 16. listopada 2023., na javnom savjetovanju nalaze se Odluka o visini poreznih stopa godišnjeg poreza na dohodak na području Grada Pazina te nova Odluka o porezima Grada Pazina. Javno savjetovanje otvoreno je mjesec dana.
Otvorena savjetovanja dostupna su na: https://www.pazin.hr/grad-pazin/savjetovanje-sa-zainteresiranom-javnoscu/otvorena-savjetovanja-sa-zainteresiranom-javnoscu/